Czego Ludzie z polski nie wiedzą o napojów alkoholowych? Przerażające wyniki badania

🕓 23.06.2019
📂 Z kraju
👁 16
🗨 0
Badanie: większość Polaków nie wie ocenić ilości wypitego alkoholu

95 proc. dorosłych Polaków pije alkohol, podobny część nie potrafi ocenić, w jakich dokładnie ilościach - wynika z badania pt. "Czego Polacy o napojów alkoholowych nie wiedzą? ". To zwiększa ryzyko nieodpowiedzialnych zachowań po alkoholu - oceniają eksperci.

Z doświadczenia, którego wyniki zaprezentowano przy środę na konferencji prasowej w Warszawie, wynika na przykład, że prawie 95 proc. dorosłych Polaków błędnie uważa, iż pół litra 5-procentowego piwa zawiera mniej czystego alkoholu niż szkło (50 ml) 40-procentowej wódki. Tymczasem, w tej sytuacji piwo wytwarza 20 gramów czystego alkoholu, podczas gdy wódka 16 gramów, tłumaczył Krzysztof Szczerbacz z agencji badawczej ARC Rynek i Opinia, która przeprowadziła badanie.

Większość respondentów oceniała też mylnie, że 40 ml whisky (40-procentowej) ma więcej czystego alkoholu niż kieliszek (150 ml) czerwonego czy białego musującego wina.

Niska świadomość

Co czwarty papieros z szarej strefy

- To oznacza, że Polacy nie wiedzą, ile czystego alkoholu w rzeczywistości wypijają. A nieświadomość tego ma możliwość stwarzać bardzo duże zagrożenie. Na przykład, komuś który wypił dwa piwa wydaje się, że może wsiąść za kierownicę, ale gdyby uświadomił sobie, że jest w nich więcej alkoholu niż w 100 ml wódki, to być ma możliwość by tego nie sprawił - skomentował kulturoznawca dr hab. Jacek Wasilewski spośród Uniwersytetu Warszawskiego. Zwrócił także uwagę, że po piwie czy cydrze jesteśmy w wyższym stopniu skłonni wejść do wody niż po wódce.

Psycholog Witold Siekierzyński podkreślił, że niską świadomość dzięki temat zawartości alkoholu przy różnych napojach odzwierciedlają wypowiedzi badanych osób. - Pewien z mężczyzn zadeklarował dla przykładu, że alkohol pije sporadycznie - raz na kilka tygodni, ale codziennie pije trzy - cztery piwa. Dopiero gdy dostał przelicznik zawartości alkoholu, zdał samemu sprawę, ile naprawdę fita spożywa - mówił specjalista.

Zdaniem dr. Wasilewskiego do postrzegania piwa, jako napoju praktycznie bezalkoholowego, mogły przyczynić się przepisy, prawidłowo z którymi jest wówczas jedyny alkohol, który może być reklamowany.

W badaniu, które w kwietniu i maju 2016 r. przeprowadziła agencja badawcza ARC Rynek i Opinia, udział wzięło 1001 Polaków według 18. roku życia.

Brak podziału

Picie alkoholu podczas ostatnich 12 miesięcy zadeklarowało 93 proc. respondentów, szóstej proc. podało, że w tym czasie po alkohol nie sięgało. - Jednak, gdy zapytaliśmy, jakie napoje pili ankietowani w ciągu ostatniego roku, część spośród tych siedmiu proc. wskazała na trunki zawierające alkohol - mówił Szczerbacz. Odsetek pijących alkohol wyliczono ostatecznie na 95 proc.

Dr Wasilewski podkreślił, że w badaniu nie wykazano, by postury Polaków wobec picia trunków alkoholowych różniły się istotnie ze względu na wiek, obszar zamieszkania czy dochody. - Picie alkoholu to wyłączna rzecz, co do której Polska nie jest rozdzielona. Alkohol nas wszystkich łączy - ocenił.

Piwa smakowe, niepasteryzowane, radlery. To będziesz pił w lecie

Polacy piją głównie z jakiejś okazji - zaznaczył Szczerbacz. Najczęściej jest wówczas jakaś uroczystość okolicznościowa, jakim sposobem urodziny, imieniny, sylwek (81 proc. ), uroczystości rodzime lub towarzyskie, w niniejszym wesele, komunia, chrzciny (79 proc. ), spotkanie towarzyskie z brakiem okazji (79 proc. ), spotkanie rodzinne bez sposobności (49 proc. ), randka lub uroczysta kolacja (43 proc. ). 35 proc. respondentów przyznało, że pije alkohol bez specjalnej sposobności, 21 proc. spożywa na niego do posiłków, a 20 proc. przy okazji spotkań służbowych.

Dr Wasilewski zwrócił uwagę na wówczas, że w Polsce w dużym stopniu rzadziej niż w pozostałych krajach Europy, zwłaszcza tego rodzaju jak Włochy czy Republika francuska, spożywa się alkohol służące do posiłków. - Tutaj alkohol służy do tworzenia więzi, jest takim "klejem" społecznym - powiedział.

Efekt kampanii

Zdaniem Wasilewskiego wraz z badania wynika też, hdy prowadzone dotychczas kampanie społeczne na temat picia odniosły skutek. Ponad 90 proc. Polaków nie akceptuje bowiem siadania za kierownicą na alkoholu (zarówno po wódce, winie, jak i po piwie), większość nie przyjmuje też picia alkoholu w ciąży.

- Kolejnym krokiem w edukacji Młodych polaków odnośnie tematu picia alkoholu musi być pokazywanie, jak możemy to robić w poważny sposób - ocenił Szczerbacz.

Dr Wasilewski zwrócił uwagę, że gdy planujemy pić alkohol w towarzystwie, np. przy bardzo atrakcyjnym o tej porze roku grillu, warto pamiętać o wyznaczeniu osoby dyżurnej, która zachowa trzeźwość i stanie się mogła siąść za kierownicą, gdyby wydarzyło się cokolwiek nieprzewidywalnego, np. gdyby milusiński złamało rękę. Eksperci zgodzili się, że picie trunków alkoholowych nie zwalnia z odpowiedzialności za zdrowie nasze, własnych bliskich, znajomych.

Badanie "Czego Polacy o alkoholu nie wiedzą? " jest wykonane na zlecenie Zależności Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, w ramach kampanii "Alkohol. W każdej sytuacji odpowiedzialnie".

Autor: john51277
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
Autostrada A4. Otworzono rozbudowany supeł Rudno
Od dnia kierowcy mogą korzystać wraz z nowego węzła Rudno na autostradzie A4 Katowice-Kraków. Według rozbudowie umożliwia on wjazd na autostradę w obu kierunkach oraz bezpośredni zlot z niej do małopolskich gmin…...
Austria chce pozwać KE za zgodę ws. elektrowni atomowej na Węgrzech  Ze świata
Sekretarz energii USA chwali Polskę. "Podjęła dobrą decyzję" Koniec gorszych produktów dla Polaków? "Podejrzewam, że mało się zmieni" Tani jakim sposobem Polak. Eurostat porównał koszta pracy w Unii Unia szykuje rewolucję…...
Ateny nad przepaścią. Jak na Grexicie skorzysta Rosja?  Ze świata
Wielka inwestycja Gazpromu. Rozpoczęto układanie rur na rosyjskich wodach Spór wokół Nord Stream 2. Media: Gazprom grozi Danii pozwem "Kommiersant": UE i Niemcy osiągają nowe narzędzie nacisku na Gazprom Moskwa chce…...
Asahi Group kupuje SABMillera a mianowicie Tyskie, Lech zmienia właściciela
Japońska Asahi Group kupi od AB InBev aktywa koncernu piwnego SABMiller w Europie Środkowo-Wschodniej. Tym danym marki piwa takie jak Tyskie i Lech odmienią właściciela. W łapy Japończyków przejdą też czeski Pilsner Urquell…...
Apple łata luki. Po wycieku nagich zdjęć gwiazd  Informacje
Sekretarz energii AMERYCE chwali Polskę. "Podjęła dobrą decyzję" CIA uruchomiła rachunek rozliczeniowy na popularnym portalu społecznościowym. Dwa powody Chcą przedłożyć opłaty za wjazd na "najbardziej krętą uliczkę świata" Lot trwa…...
Apple chce podbić serca biznesmenów. iPad-gigant wystarczy?  Informacje
Popularna wyszukiwarka torrentów zamknięta. Nikt nie ma świadomość, dlaczego "Wygrałeś bilety w olimpiadę". Uważaj na świeże oszustwo Twórcy gier komputerowych zjechali do Krakowa. Gowin obiecuje granty dla najlepszych Cisco szuka pracowników. Zwiększy…...
Andrzej Kozłowski nowym prezesem Emitela
Emitel, firma będąca operatorem wszelkich multipleksów naziemnej telewizji w naszym kraju, będzie mieć nowego prezesa. Spółką pokieruje Andrzej Kozłowski. Zastąpi wieloletniego prezesa Przemysława Kurczewskiego, który zasiądzie po radzie nadzorczej spółki.…...
AmRest współpraca z Microsoftem, kwiecień 2019
AmRest, europejski właściciel wielu marek gastronomicznych, metrów. in. KFC, Pizza Hut, Burger King, PizzaPortal czy Starbucks, rozpoczyna współpracę wraz z Microsoftem nad swoją cyfrową transformacją. Spółka zapowiada, hdy będzie dążyć do…...
Nie znaleziono