Podróż pociągiem z "przygodami"? Sprawdź, podczas gdy pasażerowi przysługuje odszkodowanie

🕓 15.09.2019
📂 Firmy
👁 14
🗨
Jak dostać odszkodowanie od PKP?

Opóźniony pociąg? Wagon z przedziałami zamiast nowoczesnego Pendolino? Brak Warsu? To tylko niektóre z sytuacji, w jakich pasażerom kolei przysługuje naprawienie szkody.

Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, pasażer posiada prawo do odszkodowania po każdym przypadku, gdy usługa przewozu jest świadczona odmiennie niż to wynika wraz z deklaracji przewoźnika. Oto parę przykładowych sytuacji, które mogą się przytrafić pasażerom naszej kolei:

1. Opóźnienie pociągu

Gdy pociąg jest opóźniony o co najmniej 60 minut, pasażer ma prawo do zwrotu 25 proc. ceny biletu jednorazowego. Jeśli opóźnienie jest większe niż 120 minut, wysokość rekompensaty rośnie do 50 proc. koszty biletu.

- Jednakże przepisy pozwalają przewoźnikom odmawiać rekompensaty, jeśli jest ona mniejsza niż równowartość 4 euro. Próg jest podany w euro, ponieważ to unijny model wprowadził obowiązkowe wypłaty odszkodowań powypadkowych za opóźnienia - objaśnia Business Insider Tomasz Frankowski z wydziału prasowego UTK.

- Przewoźnik powinien wypłacić odszkodowanie, nawet jeżeli przyczyny opóźnienia były niezależne od kolei - dodaje. Co ważne, jeśli przyczyna była od kolei niezależna (np. pociąg zderzył się z samochodem na przejeździe), przewoźnik zwróci odpowiednią frakcja biletu, lecz nie będzie miał obowiązku zwrotu pozostałych kosztów, np. ceny biletu lotniczego, który przepadł z racji opóźnienia.

Foto: Stawinski/REPORTER / East News Jeśli opóźnienie pociągu przekracza 60 min., pasażer ma prawo do zwrotu części koszty biletu

2. Pociąg odmiennej klasy

Pasażer, kupując bilet, obejmuje z przewoźnikiem umowę przewozu. To na bilecie zdefiniowany jest m. in. gatunek pociągu. Bywa, że PKP Intercity zamiast nowoczesnych pociągów Pendolino, kursy kategorii EIP (Express Intercity Premium) obsługuje składami wagonowymi. Taka sprawa miała miejsce m. in. w piątek, 9 czerwca, na trasie Warszawa-Wrocław-Warszawa.

Marta Ziemska z biura podróży prasowego PKP Intercity tłumaczy przyczyny:

Obecnie spółka eksploatuje 16 składów Express InterCity Premium. W naprawach powypadkowych znajdują się 3 pojazdy, a jeden przechodzi przegląd okresowy.

I aczkolwiek pasażerom podstawiono skład z jednym wagonem klasy czołowej, wagon restauracyjny i 5 wagonami klasy drugiej, podróżni mają prawo do rekompensaty. Marta Ziemska dodaje:

Pasażerowie mogą liczyć dzięki zwrot różnicy w opłacie biletów normalnych między składem Express InterCity Premium an Express InterCity. Podstawą do odwiedzenia uznania reklamacji jest postępowanie biletu. Warto zaznaczyć, że każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie.

Foto: Marcin Walków / Business Insider Polska Pociągi kategorii EIP obsługiwane są składami Pendolino. Gdy PKP Intercity podstawi skład wagonowy, pasażer ma prawo do rekompensaty po wysokości różnicy w cenie biletu

3. Brak wagonu restauracyjnego

Przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego podkreślają, że poza sytuacjami wynikającymi z opóźnień, wielkość rekompensat przy innych niedogodnościach nie jest uregulowana przepisami. - Nie oznacza wówczas jednak, że przewoźnicy nie przyznają rekompensat. Parametry posługi, zadeklarowane są w rozkładzie jazdy, w regulaminach, a niekiedy też na samym bilecie. Jest to zobowiązanie spedytora wobec pasażera. Jeśli przewoźnik się tu nie wywiązuje, warto złożyć reklamację jak i również przedstawić w niej swoje oczekiwanie - dodaje Frankowski.

Oto przykład.

W pociągach, które – zgodnie z rozkładem podróży – prowadzą wagon gastronomiczny, przy braku takiego wagonu, spółka PKP Intercity zwykle przyznaje bon o wartości 25 proc. ceny reklamowanego biletu.

Na kartka można liczyć także, o ile okaże się, że w pociągu nie ma fotela wskazanego na rezerwacji (takie sytuacje bywają spowodowane awaryjnym podstawieniem wagonu zastępczego, odrębnego typu).

Pełny zwrot należności za bilet (bez potrącenia odstępnego) przysługuje wówczas, gdy przez niezgodność posługi z umową zrezygnujemy spośród przejazdu.

- Jeżeli zamiast Pendolino pojawi się skład bez wagonu restauracyjnego, albo bez sprawnej chłodnicom samochodowym, warto wyraźnie zaznaczyć po reklamacji, że było to dla nas niedogodnością - radzi przedstawiciel UTK.

Foto: Marek Bazak / East News

W każdym z przypadków reklamację można złożyć po kasie lub przesłać pocztą, załączając oryginał biletu. Jezdnią elektroniczną można składać reklamacje dot. biletów kupionych przez internet. W każdym wraz z przypadków ważne jest, by podać swój pełny odnośnik.

Pasażerowie kolei posiadają swojego rzecznika

Przy Urzędzie Przewozu Kolejowego działa Rzecznik Pasażera Kolei. Można się zwrócić do niego o pomoc, gdy problemu nie zdarza się rozwiązać z przewoźnikiem, lub wydaje on niesatysfakcjonującą decyzję.

Warto dopisać, że przewoźnik ma w rozpatrzenie reklamacji do trzydziestu dni.

UTK zwraca uwagę, że w dawnych lat to właśnie brak odpowiedzi w terminie był głównym powodem przekazywania do urzędu spraw. - Obecnie takie skargi urząd otrzymuje okazyjnie. Występują problemy związane ze sprzedażą biletów, w tym w sieci. Pasażerowie oczekują od korporacji kolejowych większego zaangażowania, nastawienia na zadowolenie klienta i lepszej koordynacji działań, zwłaszcza w sytuacjach nietypowych - dodaje Frankowski.

Kolej wozi pasażerów taksówkami

Nie od dziś wiadomo, że szereg nie jest monolitem - za różne obszary aktywności odpowiadają inne spółki. PKP S. A. zarządza dworcami kolejowymi, ale już nie peronami. Te są domeną PKP Polskich Linii Kolejowych, które odpowiadają też m. in. zbytnio układanie rozkładu jazdy, remonty torów, prowadzenie ruchu pociągów. PKP Energetyka dostarcza prąd, PKP Intercity przewozi transportowanych osób, a karmi ich Wars S. A.

PKP PLK, PKP S. Zaś. i PKP Intercity utworzyły Centrum Wsparcia Klienta. To ono koordynuje pomoc dla pasażerów, których pociąg spóźnia się czy wraz z powodu warunków atmosferycznych utknął w środku lasu. Jak wyliczają PKP PLK, w 2016 roku CWK zorganizowało 300 tys. poczęstunków dla pasażerów, a 400 podróżnych przewiozło taksówkami. W przypadku wymagania może też podstawić autobus zastępczy lub zorganizować mieszkanie.

Autor:
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
«Jajka, mąka i pistolety». Mafia bierze się za pokarm  Informacje
Fartuszek, chustka na szyi, taca. Restauracja "zatrudniła" roboty Domy za jedno euro. Włoskie miejscowości uruchomiły sprzedaż Nawet 780 euro dochodu obywatelskiego. Wnioski złożyło ponad 800 tysięcy osób Urząd gminy wystawiony na sprzedaż.…...
Itaka odwołuje zimowe wyjazdy do odwiedzenia Turcji
Miasto zamków pośrodku niczego. Zwrot akcji w sprawie wielkiego projektu Rosja być może "porzucić" dolara. "Rozważamy stosowanie walut narodowych w relacjach dwustronnych" Merkel: nikt nie jawi się być zainteresowany ekonomiczną destabilizacją…...
Iran chce spotkania z Grupką 51 ws. przedłużenia amerykańskich sankcji  Ze świata
Iran zaapelował w sobotę do szefowej unijnej dyplomacji Federiki Mogherini o zorganizowanie spotkania z sześcioma mocarstwami w relacji z przedłużeniem amerykańskich sankcji wobec Teheranu. Iran uważa, że narusza to porozumienie…...
Inspektorzy Komisji Europejskiej przez 5 dni będą badać lokalne mięso
W poniedziałek rozpoczyna się wizyta inspektorów Komisji Europejskiej w Polsce. Mają oni badać proceder uboju chorych krów. Nielegalny ubój chorych krów został pokazany w reportażu "Superwizjera" TVN. Proceder odbywał się w nocy…...
InPost chce zapłacić Poczcie 65 mln zł za udostępnienie jej placówek
Projekt budżetu na 2019 rok do odwiedzenia komisji sejmowych Koniec wraz z zmianą czasu? Komisja Europejska przedstawi propozycję W tę niedzielę zrobisz zakupy. Potem długa przerwa Gospodarka wzrasta, ale inwestycje rozczarowały…...
Inflacja w lutym 2017 r. Najbardziej drożeje żywność
Ceny w lutym wzrosły rok do roku o 2, 2 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 0, 3 proc. - przekazuje Główny Urząd Statystyczny. Mocno drożeje…...
InCredibles - Sebastian Kulczyk chce inwestować w startupy
15 lipca mija termin, do któregoż startupowcy, zainteresowani pozyskaniem inwestycji i wsparcia mentorskiego po ramach nowego projektu InCredibles Sebastiana Kulczyka, mogą zgłaszać swoje przedsięwzięcia. Selekcja spółek potrwa do 31 sierpnia…...
Ile banki zarabiają na klientach? Raport 2018 r.
To nie jest dobry czas dla osób oszczędzających na instytucji bankowych rachunkach i lokatach. Obecnie oprocentowanie tam wynosi zaledwie 0, 9 proc. To mniej niż inflacja. Od naszego "zysku" musimy wciąż…...
Nie znaleziono