8 najważniejszych faktów, które warto wiedzieć o firmie, zanim zainwestujesz

8 najważniejszych faktów, które warto wiedzieć o firmie, zanim zainwestujesz
16.10.2020
Category: Każdego Miesiąca

Inwestowanie w akcje nie polega na wrzucaniu pieniędzy do puli pokera i obstawianie, że w magiczny sposób staniesz się bogaty z dnia na dzień.

Kiedy „kupujesz” akcje, stajesz się właścicielem firmy, którą reprezentują.

Jeśli na przykład kupisz akcje Apple (NASDAQ: APPL), a zyski będą rosły przez kilka następnych lat, zostaniesz potraktowany rosnącą ceną akcji i staniesz się bogatszy wraz z innymi właścicielami. Ale jeśli zainwestujesz w Apple, a firma osiągnie słabe wyniki w ciągu najbliższych kilku lat, Twoje akcje stracą na wartości – i stracisz pieniądze na inwestycji.

Chociaż ta koncepcja może wydawać się prosta, zaskakujące jest to, jak wielu inwestorów przeoczywa kluczowe wskaźniki dotyczące firmy, zanim zainwestują. W rezultacie stają się właścicielami kiepskich firm, które rok po roku tracą pieniądze.

Chcesz być właścicielem firmy odnoszącej sukcesy, która przynosi zyski, więc dlaczego nie miałbyś najpierw poświęcić trochę czasu na jej zbadanie?

Nie martw się, to łatwiejsze niż myślisz. Używanie tylko ośmiu kluczowych terminów i poświęcenie 15 minut na analizę firmy może oznaczać różnicę między czerpaniem zdrowych zysków z inwestycji a utratą koszuli.

Prosto ze Słownika finansowego InvestingAnswers – najbardziej przyjaznego dla inwestorów zasobu w branży, z którego korzysta milion inwestorów każdego miesiąca – oto osiem kluczowych terminów finansowych, dzięki którym osiągniesz większe sukcesy jako inwestor giełdowy.

1. Dyrektor generalny (CEO)

Podobnie jak kapitan statku, dyrektor generalny firmy steruje statkiem, posiada prawa i czasami może zatopić statek, dlatego ważne jest, aby przed zakupem poznać dyrektora generalnego firmy.

Na co zwrócić uwagę: Nie potrzebujesz biografii dyrektora generalnego, wystarczy krótki przegląd jego przeszłości biznesowej (poszukaj pomocy w witrynie Morningstar.com lub w wyszukiwarce internetowej).

Zadaj sobie następujące pytania: Czy uważasz, że dyrektor generalny ma odpowiednie doświadczenie, aby prowadzić firmę samochodową przez następne 10 lat, jeśli wcześniej prowadził sieć handlową przez ostatnie 10 lat?

Czy sukces firmy jest mocno związany z tą osobą, tak jak Steve Jobs był z Apple czy Warren Buffett z Berkshire-Hathaway (NYSE: BRK-B) ? A jeśli tak, czy czujesz się komfortowo, że firma może dobrze sobie radzić po odejściu tej osoby?

2. Model biznesowy

Model biznesowy to w istocie strategia, którą firma stosuje w celu maksymalizacji zysków w swojej branży.

Na przykład Walmart (NYSE: WMT) oferuje najniższą możliwą cenę, dzięki czemu może sprzedawać więcej produktów. Z kolei inny sprzedawca, taki jak Coach (NYSE: COH), sprzedaje mniej produktów wyższej jakości, ale osiąga większy zysk na sprzedanym produkcie.

Na co zwrócić uwagę: Chociaż nie ma „właściwej” strategii, upewnij się, że rozumiesz i zgadzasz się z modelem biznesowym firmy, który można znaleźć na renomowanej stronie finansowej lub Morningstar.com.

Zastanów się, jak dobrze model biznesowy firmy może działać w czasie recesji lub ożywienia gospodarczego. Model biznesowy Dollar Tree (NASDAQ: DLTR), polegający na sprzedaży produktów za jedyne 1 dolara, nawet podczas recesji w 2008 r., Przyniósł firmie rekordowe zyski każdego roku od 2007 do 2012 r., A cena akcji wzrosła o 352% w tym samym okresie.

3. Przewaga konkurencyjna

Czasami nazywana fosą ekonomiczną, przewaga konkurencyjna ma miejsce, gdy firma ma przewagę nad swoimi konkurentami dzięki swoim lepszym produktom, patentom, sile marki, technologii lub wydajności operacyjnej.

Na co zwrócić uwagę: upewnij się, że firma, o której myślisz, ma przewagę konkurencyjną. Na przykład Walmart oferuje bardzo niskie ceny produktów, które są trudne do pokonania dla konkurentów. Coca-Cola (NYSE: KO) ma silną rozpoznawalność marki i sprzedaje popularny produkt, który jest trudny do odtworzenia dla konkurencji.

Przewaga konkurencyjna to mur, który powstrzymuje konkurentów przed przejmowaniem udziałów w rynku i utrzymuje tę firmę bardziej dochodową – i czyni ją lepszą inwestycją dla Ciebie – w perspektywie długoterminowej.

4. Przychody

Dochód to po prostu surowa kwota pieniędzy, jaką firma zarobiła ze sprzedaży swojego produktu lub usługi. Przychody są czasami nazywane „górną linią” firmy, ponieważ zawsze są wymienione w pierwszej linii rachunku zysków i strat każdej firmy. [Oto przykład rachunku zysków i strat.]

Na co zwrócić uwagę: firma, której przychody rosły każdego roku w ciągu ostatnich kilku lat. Chociaż nierealistyczne jest oczekiwanie, że firma z każdym rokiem będzie zwiększać swoją sprzedaż (zwłaszcza w trudnej gospodarce), firma z tendencją do spadku rocznych przychodów sygnalizuje, że ma problemy ze sprzedażą swoich produktów i usług lub znalezieniem innych źródeł przychodów.

5. Dochód netto

Dochód netto to po prostu suma pieniędzy, jaką firma zarobiła ze sprzedaży po zapłaceniu kosztów i podatków. Jak sugeruje jego pseudonim, dochód netto firmy można znaleźć w dolnym wierszu rachunku zysków i strat firmy.

Na co zwrócić uwagę: Wzrost dochodu netto z roku na rok. Firma z rosnącym dochodem netto każdego roku pokazuje, że wie, jak skutecznie sprzedawać swoje produkty, ciąć lub kontrolować swoje koszty operacyjne lub kombinację obu.

Firmom takim jak AutoZone (NYSE: AZO) i Ross (NASDAQ: ROST) udało się zwiększyć swoje dochody netto w czasie „Wielkiej Recesji” i oba akcje zwróciły znacznie ponad 100% w tym samym okresie.

5. Marża zysku

Marża zysku (czasami nazywana marżą zysku netto) to po prostu procent przychodów, które firma przyjmuje jako zysk (po zapłaceniu kosztów, odsetek i podatków). Na przykład Apple w czasach swojej świetności miał marżę zysku w wysokości 26% – co oznacza, że ​​z każdego sprzedanego iWidgetu o wartości 100 USD osiągał 26 USD zysku. Marża zysku firmy to dochód netto podzielony przez całkowity przychód.

Na co zwrócić uwagę: Stałe lub rosnące marże zysku zapewniają, że firma jest rentowna i może nagradzać akcjonariuszy zwrotami, nawet podczas recesji.

Firmy z rosnącymi marżami sygnalizują, że firma może żądać wyższych cen, ponieważ konsumenci są skłonni zapłacić za ich produkt (Apple cieszy się sporymi zyskami, ponieważ może sprzedawać swoje urządzenia po znacznie wyższej cenie niż konkurenci).

Firmy, które są w stanie utrzymać stałe marże zysku, pokazują, że firma może skutecznie kontrolować koszty operacyjne, utrzymując firmę wydajną (Wal-Mart był w stanie utrzymać niskie ceny produktów i stabilne marże zysku nawet podczas recesji). Stałe lub rosnące marże zysku zapewniają, że firma jest rentowna i może nagradzać akcjonariuszy zwrotami.

6. Stosunek zadłużenia do kapitału własnego

Dzięki wskaźnikowi zadłużenia do kapitału własnego można dowiedzieć się, ile długu posiada firma w porównaniu z liczbą udziałowców posiadanych przez udziałowców w firmie.

Na co zwrócić uwagę: Firma o niskim poziomie zadłużenia w stosunku do posiadanych kapitałów (łączne poziomy zadłużenia nie wyższe niż łączne poziomy kapitałów własnych firmy; stosunek 1: 1 lub niższy).

Stosowany jako środek bezpieczeństwa, wskaźnik zadłużenia do kapitału sprawdza, jak dobrze firma może spłacić swoje zobowiązania w przypadku, gdy firma napotka poważne problemy finansowe. Ogólnie rzecz biorąc, im niższy stosunek zadłużenia do kapitału własnego ma firma, tym mniej ryzykowne jest dla Ciebie jako inwestora.

7. Stosunek ceny do zysku (P / E)

Znalezienie firmy z mocnymi finansami nie wystarczy. Tak jak za świetny samochód można zapłacić za dużo, tak za wspaniałą firmę można zapłacić za dużo – a to może oznaczać ograniczony potencjał wzrostu zysków (a nawet strat). Dzięki stosunkowi ceny do zysku (P / E) akcji możesz sprawdzić, czy cena akcji jest zawyżona. Wskaźnik P / E porównuje cenę akcji z kwotą zysku na akcję (zysk na akcję) wygenerowaną przez firmę.

Na co zwrócić uwagę: Firma ze wskaźnikiem C / Z równym lub niższym od ogólnego wskaźnika C / Z rynku (który w przeszłości wahał się między 14 a 17) i rówieśnikami firmy w branży. Ogólnie rzecz biorąc, dobrze zarządzana firma o stosunkowo niskim wskaźniku P / E sygnalizuje, że akcje firmy są sprzedawane po uczciwej cenie lub nawet po okazjach.

[Warren Buffett stosuje to podejście do inwestowania w „wartość” i odniósł ogromny sukces. Dowiedz się więcej o tej strategii w Złotej zasadzie inwestowania Warrena Buffetta.]

Kluczowa lekcja dla początkujących inwestorów giełdowych

Chociaż wiedza o znaczeniu tych ośmiu faktów nie gwarantuje sukcesu przy inwestowaniu w akcje za każdym razem, pomogą one uniknąć pułapek, na które napotykają mniej doświadczeni, a czasem nawet doświadczeni inwestorzy.

Znajdź firmy, które a) rozumiesz i zgadzasz się z przywództwem i z perspektywy biznesowej, b) działają z silnym zarządem i dobrą kondycją finansową oraz c) prowadzą transakcje po dobrej cenie. Będą one kluczem do Twojego sukcesu inwestycyjnego.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy